Page 14 - 7-2022
P. 14
n n n n SERVICE
το λάδι καίγεται, το πάχος της λιπαντικής Αντίθετα, λιπαντικό που ικανοποιεί απο-
μεμβράνης μειώνεται και οι μεταλλικές επι- κλειστικά τις προδιαγραφές ACEA C1 έχει
φάνειες φθείρονται. Όσο μεγαλύτερες είναι πολύ χαμηλή αναλογία SAPS, με αποτέλε-
οι θερμοκρασίες ανάφλεξης, τόσο καλύτε- σμα αυξημένη φθορά κινητήρα.
ρης ποιότητας είναι το λιπαντικό. Ένα εξίσου σημαντικό κομμάτι του κι-
• Μια ακόμα ιδιότητα των λιπαντικών εί- νητήρα είναι το φίλτρο λαδιού, το οποίο
ναι η ειδική θερμότητα τους η οποία χα- φροντίζει να «φιλτράρει» κάθε τι που «μο-
ρακτηρίζει την ψυκτική ικανότητα του λύνει» το λάδι. Βλέπετε στο σύστημα λί-
λαδιού. Όσο μεγαλύτερη είναι η ειδική πανσης δεν πρέπει να περάσει κανενός εί-
θερμότητά του, τόσο μεγαλύτερη είναι η δους βρωμιά αν θέλετε να έχετε το κεφάλι
ικανότητα του λαδιού να διώχνει τη θερ- σας ήσυχο.
μότητα από τις τριβόμενες επιφάνειες και Προβλήματα επίσης μπορεί να προκαλέ-
να τη μεταφέρει στην ελαιολεκάνη (κάρ- σει η ύπαρξη καυσίμου ή ψυκτικού στο λι-
τερ). Αυτή η ιδιότητα του λαδιού μάλιστα, παντικό. Για αυτούς τους λόγους, πρέπει
βελτιώνεται με διάφορα χημικά πρόσθετα. να γίνεται συχνά έλεγχος και αλλαγή του
Στους κινητήρες εσωτερικής καύσης , που φίλτρου όταν χρειάζεται.
ανήκουν και οι diesel φυσικά, το λιπαντικό
είναι το κύριο μέσο απαγωγής της θερμό- Το λιπαντικό και η σχέση
τητας στο εσωτερικό των κινητήρων. Έχει του με το φίλτρο σωματιδί-
αποδειχθεί ότι το κύκλωμα ψύξης απορ- ων DPF
ροφά το 60% της παραγόμενης θερμότη-
τας, ενώ το υπόλοιπο 40% απάγεται μέσω Το φίλτρο σωματιδίων πετρελαίου είναι
του λιπαντικού. ένα φίλτρο, που βρίσκεται τοποθετημέ-
• Τέλος το ειδικό βάρος των λιπαντικών εί- νο στο σύστημα εξαγωγής μετά τον κύριο
ναι, είναι το βάρος ορισμένου όγκου λαδιού καταλυτικό μετατροπέα, το οποίο συγκε-
σε σχέση με το βάρος ίσου όγκου νερού. Το ντρώνει τα σωματίδια του πετρελαίου (αι-
ειδικό βάρος του λαδιού είναι περίπου 0,9. θάλη) που εκπέμπονται από τα καυσαέρια
του πετρελαιοκινητήρα.
Λιπαντικά για πετρελαιοκι- Μετά από μία περίοδο το φίλτρο γεμίζει
νητήρες EURO 4 - 5 - 6 και και είναι αναγκαίο να καούν τα σωματίδια
φίλτρο λαδιού αιθάλης (ΡΜ) που έχουν συσσωρευτεί για
να αναγεννηθεί το φίλτρο σωματιδίων πε-
Στους πετρελαιοκινητήρες προδιαγρα- τρελαίου. Τα συσσωρευμένα λοιπόν σω-
φών EURO 4-5-6 κατά κανόνα χρησιμο- ματίδια καίγονται μέσα από μια διαδικασία
ποιείται από τους κατασκευαστές λάδι κι- η οποία ονομάζεται αναγέννηση ή αναζω-
νητήρα προδιαγραφών ACEA C2 ή C3. ογόνηση του φίλτρου αιθάλης.
Λάδι που ικανοποιεί αποκλειστικά τις προ- H συγκεκριμένη διαδικασία ονομάζεται
διαγραφές ACEA A3/B4 έχει πολύ υψηλή παθητική, όταν τα σωματίδια αιθάλης καί-
αναλογία SAPS, με αποτέλεσμα μια αυ- γονται σε κανονικές συνθήκες οδήγησης
ξημένη συσσώρευση καταλοίπων καύσης χωρίς την επέμβαση της διαχείρισης του
στο φίλτρο σωματιδίων πετρελαίου. κινητήρα. Αντίθετα η ενεργητική αναζω-
ΕΠΕΛΕΞΕ ΝΕΟ ΘΕΜΑ ΑΠΌ ΤΗΝ ΛΊΣΤΑ 14
#e-agora-proionda-07-22.indd 14 5/7/2022 5:00:32