Page 15 - 7-2022
P. 15
n SERVICE
ογόνηση γίνεται με την αύξηση της θερ- Τι είναι δείκτης ιξώδους και
μοκρασίας των καυσαερίων από τον εγκέ- low SAPS;
φαλο ECU διαχείρισης του κινητήρα με
μία σειρά ενεργειών. Η αύξηση της θερ- Το ιξώδες φανερώνει πόσο παχύρευστο
μοκρασίας επιτυγχάνεται με διάφορα μέ- είναι ένα λιπαντικό. Το ιξώδες του λαδιού
σα, με κυριότερη τους επακόλουθους με- πρέπει να μεταβάλλεται μέσα σε ορισμένα
ταψεκασμούς καυσίμου, όπου το άκαυστο όρια, ανάλογα με τη μεταβολή της θερμο-
καύσιμο πηγαίνει και καίγεται στον κατα- κρασίας. Αυτό είναι πολύ σημαντικό, για-
λύτη του οχήματος αυξάνοντας την θερ- τί κατά την αρχική εκκίνηση του κινητήρα
μοκρασία των καυσαερίων για να καεί η πρέπει το λάδι να φτάνει αμέσως στις τρι-
αιθάλη. βόμενες επιφάνειες.
H θερμοκρασία των καυσαερίων αυξά- Όταν όμως ο κινητήρας ζεσταθεί, το πάχος
νει πάνω από τους 650 °C. Στην περίπτω- της μεμβράνης αυτής πρέπει να διατηρεί-
ση αυτή, το άκαυστο πετρέλαιο αναμει- ται σταθερό, ώστε να αποφεύγεται η επαφή
γνύεται με το λιπαντικό του κινητήρα το των μεταλλικών επιφανειών. Για τη μέτρηση
οποίο, ειδικά αν οι καταστάσεις ενεργητι- του ιξώδους υπάρχουν διάφορες μονάδες.
κής αναζωογόνησης είναι επαναλαμβανό- Μια μονάδα που είναι αποδεκτή απo όλες
μενες υφίσταται αραίωση. τις χώρες είναι το σεντιστόουκ (centistoke).
Ένα λάδι έχει ιξώδες ένα σεντιστόουκ όταν
Πώς γίνεται η ανάφλεξη η αντίσταση στη ροή του συμπεριφέρεται
στους πετρελαιοκινητήρες; όπως το νερό σε θερμοκρασία 20°C.
Τα λιπαντικά low SAPS είναι τα πιο δια-
ανάφλεξη του μίγματος στους κινητήρες δεδομένα και έχουν σχεδιαστεί ώστε να εί-
diesel, επιτυγχάνεται από την ανάμιξη του ναι φιλικά με τα μοντέρνα συστήματα επε-
συμπιεσμένου αέρα, ο οποίος βρίσκεται ξεργασίας των καυσαερίων. Τα στοιχεία της
σε υψηλή θερμοκρασία, με το πετρέλαιο, θειικής τέφρας του φωσφόρου και του θεί-
μέσα στο θάλαμο καύσης του κυλίνδρου.
Στους σύγχρονους κινητήρες που διαθέ- ου που διαθέτουν στη σύστασή τους αυξά-
νουν την απόδοση λίπανσης του λιπαντικού
τουν turbo μεταβλητής γεωμετρίας, η πί- του κινητήρα, με συνέπεια να συσσωρεύο-
εση κατά τη φάση της συμπίεσης του αέ- νται λιγότερα κατάλοιπα καύσης στο φίλτρο
ρα, μπορεί να φτάσει μέχρι και τα 200 bar σωματιδίων πετρελαίου, με αποτέλεσμα αυ-
με αποτέλεσμα η θερμοκρασία να αγγίζει ξημένη διάρκεια ζωής του φίλτρου σωματι-
τους 1.250 βαθμούς. Σε αυτή τη θερμο- δίων.
κρασία το πετρέλαιο που ψεκάζεται στους
κυλίνδρους αναφλέγεται αυτόματα.
Για αυτό το λόγο άλλωστε οι diesel κινη-
τήρες είναι και πιο οικονομικοί. Επειδή το
υψηλά συμπιεσμένο καύσιμο μίγμα, δίνει
μεγαλύτερη πίεση-ώθηση στο κατέβασμα
του πιστονιού, στοιχείο που προκαλεί την
οικονομία καυσίμου.
15 ΕΠΕΛΕΞΕ ΝΕΟ ΘΕΜΑ ΑΠΌ ΤΗΝ ΛΊΣΤΑ
#e-agora-proionda-07-22.indd 15 5/7/2022 5:00:32