Page 49 - 07_2024
P. 49
n ΑΞΕΣΟΥΑΡ
από το σύστημα ανάρτησης. Στην πρώ-
τη περίπτωση, αναφερόμαστε σε κά-
θε εξάρτημα του οποίου οι τάσεις και τα
φορτία περνούν στο οδόστρωμα, όχι άμε-
σα, αλλά μέσω του συστήματος ανάρτη-
σης. Στην αναρτώμενη μάζα περιλαμβά-
νονται ο κινητήρας, το πλαίσιο και όλα τα
εξαρτήματα που στηρίζονται πάνω σε αυ-
τό, μαζί με οδηγού και επιβάτες φυσικά.
Από την άλλη πλευρά, μιλώντας για ζά-
ντες, ελαστικά, τακάκια κάνουμε λόγο για
μη αναρτώμενη μάζα (εξαρτήματα που
βρίσκονται στην άλλη πλευρά της ανάρ- τοποίηση. Αυτό το advantage προκύπτει
τησης και έρχονται σε πιο άμεση επαφή και για έναν άλλο λόγο. Στις περισσότε-
με το οδόστρωμα). ρες ζάντες αλουμινίου είναι περισσότερο
Επί του πρακτέου, εξοικονομώντας 1 κι- εκτεθειμένο το σύστημα πέδησης, λεπτο-
λό μη αναρτώμενης μάζας γλιτώνεις 4 κιλά μέρεια που βοηθά στην αυξημένη ροή αέ-
αναρτώμενης. Άρα, ένα σετ ζαντών αλου- ρα. Κάπως έτσι, ψύχονται πιο αποτελεσμα-
μινίου που ζυγίζει 4x2=8 κιλά λιγότερο από τικά οι δισκόπλακες, με αποτέλεσμα να
ένα σιδερένιο, σημαίνει πως κάνεις το αυ- μειώνεται η θερμοκρασία λειτουργίας και
τοκίνητό σου 32 κιλά ελαφρύτερο!
να αυξάνεται η αντοχή σε απαιτητικές συν-
Ζάντες αλουμινίου για επι- θήκες οδήγησης.
δόσεις και φρενάρισμα Με μαγνήσιο και ανθρακο-
Το μικρότερο βάρος από τις ζάντες αλου- νήματα
μινίου επηρεάζει θετικά και την δυναμική
συμπεριφορά του αυτοκινήτου. Αν έχεις Πώς πετυχαίνω ακόμη πιο ελαφριές ζά-
μεγάλη μάζα και ροπή αδράνειας του τρο- ντες; Με την πρόοδο της τεχνολογίας εται-
χού, πρέπει να «ξοδέψεις» περισσότερη ρείες που κατασκευάζουν μοντέλα επιδό-
ενέργεια για να αυξήσεις την περιστροφι- σεων τα εξοπλίζουν με ζάντες μαγνησίου.
κή ταχύτητα. Επομένως, μπορεί να γλιτώ- Μην ξεχνάμε πως και στην Formula 1
νεις σημαντικά ποσά ενέργειας από την έχουμε δει ζάντες μονοθεσίων από μα-
περιστροφή ενός ατσάλινου τροχού, κερδί- γνήσιο. Γενικότερα, τώρα, για τη βελτίωση
ζοντας δλ. στην επιτάχυνση του οχήματος. της ακαμψίας-αντοχής χρησιμοποιείται η
Αντίστοιχα πλεονεκτήματα έχει ο οδηγός τεχνική της σφυρηλάτησης. Χαρακτηριστι-
και κατά το φρενάρισμα. Ό βαρύς τροχός κή περίπτωση είναι η Koenigsegg, η οποία
εξαιτίας της μεγάλης αδράνειας θέλει πε- για την κατασκευή των ζαντών της θρυ-
ρισσότερο χρόνο και απόσταση για να μει- λικής Regera (τελική ταχύτητα 458 χλμ./
ώσει την ταχύτητα περιστροφής, για αυτό ώρα και το πιο γρήγορο αυτοκίνητο πα-
ένα αυτοκίνητο με ζάντες αλουμινίου να ραγωγής το 2017) χρησιμοποίησε εξ ολο-
S κερδίζει σημαντικά μέτρα κατά την ακινη- κλήρου ανθρακονήματα. v S
49 ΕΠΕΛΕΞΕ ΝΕΟ ΘΕΜΑ ΑΠΌ ΤΗΝ ΛΊΣΤΑ
#e-agora-proionda-all-07_2024NEW.indd 49 19/7/2024 2:40:50 µµ