Page 47 - 12_2024
P. 47
n ΑΝΤΑΛΛΑΚΤΙΚΑ
έλεγχο της κίνησης του κάθε τροχού. Σκο- αμορτισέρ. Παρομοίως, αν ο οδηγός αντιλη-
πός του είναι να αποσβένει τις ταλαντώσεις φθεί ότι μετά το πέρασμα από λακκούβα ή
που δημιουργούνται λόγω των ανωμαλιών σαμαράκι το αυτοκίνητο συνεχίζει να αναπη-
του οδοστρώματος, αυτός είναι ο λόγος που δά και δεν σταθεροποιείται, σημαίνει ότι έχει
ονομάζεται και «αποσβεστήρας». Πώς γίνε- επέλθει κόπωση στα αμορτισέρ και πρέπει
ται, όμως, κάτι τέτοιο; Στη σύγχρονη αυτοκι- να αλλαχθούν. Τέλος, αξίζει να αναφέρουμε
νητοβιομηχανία μπορεί κανείς να συναντήσει και τη δυνατότητα ελέγχου στο αμορτισερό-
πολλών ειδών αμορτισέρ, ας περιοριστούμε μετρο.Κάπου εδώ, όμως, αξίζει να τονίσου-
όμως σε αυτά που λειτουργούν με λάδι, τα με ότι το αμορτισερόμετρο είναι ένα μηχάνη-
οποία ονομάζονται υδραυλικά. Στο εσωτερι- μα από το οποίο δε θα μάθουμε με ακρίβεια
κό του αμορτισέρ υπάρχει λάδι, αλλά και ένα την απόδοση του αμορτισέρ, αλλά τη διαφο-
έμβολο που κινείται μέσα στο λιπαντικό όταν ρά της απόδοσης των αμορτισέρ του ίδιου
το αυτοκίνητο περνά από μία ανωμαλία. Μό- άξονα. Αν για παράδειγμα υπάρξει μεγάλη
λις το αυτοκίνητο περάσει από μία λακκούβα, διαφορά ανάμεσα στα δύο πίσω αμορτισέρ,
για παράδειγμα, το έμβολο θα αναγκαστεί να τότε η αντικατάσταση είναι απαραίτητη.
κινηθεί μέσα στον στεγανοποιημένο θάλαμο
του αμορτισέρ. Το λάδι είναι εκεί για να εμπο- Χρήσιμες συμβουλές
δίσει την κίνηση του εμβόλου και να το «φρε-
νάρει», με αποτέλεσμα να σταματήσει άμεσα Όπως ήδη θα έχετε διαπιστώσει διαβάζο-
η ταλάντωση του οχήματος. Αν δεν υπήρχε το ντας το κείμενό μας, η επιλογή της αντικα-
λάδι, το έμβολο θα κινούνταν ελεύθερα μέ- τάστασης των αμορτισέρ απαιτεί πολλές φο-
σα στο αμορτισέρ, χωρίς να συναντά κάποια ρές εμπειρία και γνώση της συμπεριφοράς
αντίσταση και η ταλάντωση θα συνεχιζόταν. του αυτοκινήτου, ώστε να διαπιστωθεί ότι
Κάτι τέτοιο θα γινόταν εξαιρετικά επικίνδυνο έχει αλλάξει η συμπεριφορά του. Ακριβής
και η ταλάντωση θα συνεχιζόταν και μετά το κανόνας για την ώρα που πρέπει να γίνει
πέρασμα από τη λακκούβα. αντικατάσταση δεν υπάρχει, αλλά ένα διά-
Πότε πρέπει να γίνει αντικα- στημα έξι ετών ή 80.000 χλμ. είναι περίπου
ο μέσος χρόνος που τα αμορτισέρ παραμέ-
τάσταση; νουν αποτελεσματικά. Ασφαλώς, η τιμή αυ-
Όπως ήδη αναφέραμε, ο έλεγχος της κα- τή μεταβάλλεται ανάλογα με τη χρήση και τις
τάστασης των αμορτισέρ δεν είναι εύκολη καταπονήσεις. Αν οι περισσότερες διαδρο-
υπόθεση. Όπτικά σημάδια που μαρτυρούν μές γίνονται στην πόλη, η ώρα της αντικατά-
ότι επιβάλλεται άμεση αντικατάσταση εί- στασης έρχεται ταχύτερα, ενώ στον αυτοκι-
ναι μόνο η διαρροή λαδιού. Σε τέτοια περί- νητόδρομο οι καταπονήσεις των αμορτισέρ
πτωση, ο ιδιοκτήτης του οχήματος θα πρέ- είναι ελάχιστες. Προτείνουμε να γίνεται πά-
πει να προχωρήσει σε άμεση αντικατάσταση. ντα αντικατάσταση και των τεσσάρων αμορ-
Αν όμως δεν υπάρχει διαρροή, τότε μόνο η τισέρ, σύμφωνα με τις προδιαγραφές που
αλλαγή στη συμπεριφορά του οχήματος δεί- ορίζει ο κατασκευαστής του οχήματος. Η δι-
χνει ότι πρέπει να γίνει αντικατάσταση. Για αδικασία πρέπει να γίνεται σε ειδικευμένα
παράδειγμα, η εμφάνιση έντονων κλίσεων καταστήματα, ενώ με την ολοκλήρωση της
του αμαξώματος στη διάρκεια μίας στροφής αντικατάστασης επιβάλλεται πάντα ευθυ-
είναι ένδειξη ότι πρέπει να γίνει αλλαγή των γράμμιση του οχήματος. v S
47 ΕΠΕΛΕΞΕ ΝΕΟ ΘΕΜΑ ΑΠΌ ΤΗΝ ΛΊΣΤΑ
#e-agora-proionda-all-12_2024.indd 47 5/12/2024 1:50:43 µµ