Page 9 - 12_2024
P. 9
n AFTER SALES
σε κανονικές συνθήκες οδήγησης χωρίς την
επέμβαση της διαχείρισης του κινητήρα. Αντί-
θετα η ενεργητική αναζωογόνηση γίνεται με
την αύξηση της θερμοκρασίας των καυσαε-
ρίων από τον εγκέφαλο ECU διαχείρισης του
κινητήρα με μία σειρά ενεργειών. Η αύξηση
της θερμοκρασίας επιτυγχάνεται με διάφο-
ρα μέσα, με κυριότερη τους επακόλουθους
μεταψεκασμούς καυσίμου, όπου το άκαυστο
καύσιμο πηγαίνει και καίγεται στον καταλύτη
του οχήματος αυξάνοντας την θερμοκρασία
των καυσαερίων για να καεί η αιθάλη.
H θερμοκρασία των καυσαερίων αυξά- Τι είναι δείκτης ιξώδους και
νει πάνω από τους 650 °C. Στην περίπτω- lowSAPS;
ση αυτή, το άκαυστο πετρέλαιο αναμει-
γνύεται με το λιπαντικό του κινητήρα το Το ιξώδες φανερώνει πόσο παχύρευστο
οποίο, ειδικά αν οι καταστάσεις ενεργητι- είναι ένα λιπαντικό. Το ιξώδες του λαδιού
πρέπει να μεταβάλλεται μέσα σε ορισμένα
κής αναζωογόνησης είναι επαναλαμβανό- όρια, ανάλογα με τη μεταβολή της θερμο-
μενες υφίσταται αραίωση.
κρασίας. Αυτό είναι πολύ σημαντικό, για-
Πώς γίνεται η ανάφλεξη τί κατά την αρχική εκκίνηση του κινητήρα
στους πετρελαιοκινητήρες; πρέπει το λάδι να φτάνει αμέσως στις τρι-
βόμενες επιφάνειες.
Aνάφλεξη του μίγματος στους κινητήρες Όταν όμως ο κινητήρας ζεσταθεί, το πάχος
diesel, επιτυγχάνεται από την ανάμιξη του της μεμβράνης αυτής πρέπει να διατηρεί-
συμπιεσμένου αέρα, ο οποίος βρίσκεται σε ται σταθερό, ώστε να αποφεύγεται η επαφή
υψηλή θερμοκρασία, με το πετρέλαιο, μέ- των μεταλλικών επιφανειών. Για τη μέτρηση
σα στο θάλαμο καύσης του κυλίνδρου. του ιξώδους υπάρχουν διάφορες μονάδες.
Στους σύγχρονους κινητήρες που διαθέ- Μια μονάδα που είναι αποδεκτή απo όλες
τουν turbo μεταβλητής γεωμετρίας, η πί- τις χώρες είναι το σεντιστόουκ (centistoke).
εση κατά τη φάση της συμπίεσης του αέ- Ένα λάδι έχει ιξώδες ένα σεντιστόουκ όταν
ρα, μπορεί να φτάσει μέχρι και τα 200 bar η αντίσταση στη ροή του συμπεριφέρεται
με αποτέλεσμα η θερμοκρασία να αγγίζει όπως το νερό σε θερμοκρασία 20°C.
τους 1.250 βαθμούς. Σε αυτή τη θερμο- Τα λιπαντικά low SAPS είναι τα πιο δια-
κρασία το πετρέλαιο που ψεκάζεται στους δεδομένα και έχουν σχεδιαστεί ώστε να
κυλίνδρους αναφλέγεται αυτόματα. είναι φιλικά με τα μοντέρνα συστήματα
Για αυτό το λόγο άλλωστε οι diesel κινη- επεξεργασίας των καυσαερίων. Τα στοι-
τήρες είναι και πιο οικονομικοί. Επειδή το χεία της θειικής τέφρας του φωσφόρου
υψηλά συμπιεσμένο καύσιμο μίγμα, δίνει και του θείου που διαθέτουν στη σύστα-
μεγαλύτερη πίεση-ώθηση στο κατέβασμα σή τους αυξάνουν την απόδοση λίπανσης
του πιστονιού, στοιχείο που προκαλεί την του λιπαντικού του κινητήρα, με συνέπεια
οικονομία καυσίμου. να συσσωρεύονται λιγότερα κατάλοιπα
9 ΕΠΕΛΕΞΕ ΝΕΟ ΘΕΜΑ ΑΠΌ ΤΗΝ ΛΊΣΤΑ
#e-agora-proionda-all-12_2024.indd 9 5/12/2024 1:49:28 µµ