Page 48 - e-agora_Proionta_11_2025
P. 48

n n n                                          n ΑΝΤΑΛΛΑΚΤΙΚΑ



                                                                              ρες. Εδώ οι πρόσθετες μονάδες εξαρτώ-
                                                                              νται από άλλα κινούμενα μέρη, έτσι ώστε
                                                                              ο οδοντωτός ιμάντας να εκτίθεται σε ση-
                                                                              μαντικά χαμηλότερα φορτία.
                                                                                Το κύριο καθήκον του ιμάντα χρονισμού
                                                                              είναι να οδηγήσει σωστά τον εκκεντροφό-
                                                                              ρο, ο οποίος με τη σειρά του είναι υπεύ-

                                                                              θυνος για το άνοιγμα και το κλείσιμο των
                                                                              βαλβίδων  εισαγωγής  και  εξαγωγής.  Εύ-
                                                                              κολα μπορεί να φανταστεί κάποιος τι θα
                                                                              συμβεί αν ο οδοντωτός ιμάντας δεν έχει
                                                                              αρκετή ένταση, «πηδάει» γρανάζια ή σκί-

                                  του ιμάντα χρονισμού στο χώρο του κινη-     ζεται σιγά σιγά: Όι βαλβίδες θα ανοίξουν
                                  τήρα, καθώς και από την επιλογή του συ-     σε λάθος χρόνο και έπειτα τα χτυπημένα
                                  νεργείου. Για ένα Opel Astra 1.6 (115 PS)   έμβολα θα γυρίσουν. Με τύχη, σε αυτήν
                                  του 2010, για παράδειγμα, τα  καταστήμα-    την περίπτωση πρέπει να αντικατασταθούν
                                  τα ζητούν από περίπου 340 ευρώ έως 480      μόνο οι βαλβίδες και η κυλινδροκεφαλή.
                                  ευρώ (Γερμανία). Σε άλλες περιπτώσεις το    Όι άτυχοι δε θα μπορέσουν να αποφύγουν

                                  κόστος μπορεί να φτάσει έως και τα 1.000    την αλλαγή ολόκληρης της μηχανής.
                                  ευρώ. Ίδιαίτερα ακριβά θα γίνουν τα πράγ-     Υπάρχουν επίσης κινητήρες στους οποί-
                                  ματα  για  τους  ιδιοκτήτες  μοντέλων,  στα   ους  η  ρήξη  του  οδοντωτού  ιμάντα  δεν
                                  οποία ο ιμάντας χρονισμού μπορεί να αντι-   οδηγεί  αναγκαστικά  σε  βλάβη  του  μο-
                                  κατασταθεί μόνο εφόσον βγει από τη θέση     τέρ. Σε αυτές τις περιπτώσεις, τα έμβολα
                                  του ο κινητήρας. Αυτή η διαδικασία μπορεί   και οι βαλβίδες δεν είναι δυνατόν ούτε να
                                  να διαρκέσει έως και δύο μέρες και γι αυτό   αγγιχτούν εξαιτίας του σχεδιασμού τους.
                                  το λόγο τα έξοδα θα είναι σαφώς με τέσσε-   Ωστόσο, αυτό αφορά συνήθως σε παλαι-

                                  ρα ψηφία. Ωστόσο, αυτή η περίπτωση αφο-     ότερους κινητήρες με χαμηλότερη συμπί-
                                  ρά μόνο σε πολύ λίγα μοντέλα.               εση ή πετρελαιοκινητήρες υψηλής συμπί-
                                                                              εσης και turbo κινητήρες οι οποίοι έχουν
                                  Η λειτουργία του ιμάντα                     αποσυρθεί  ή  αποσύρονται  και  είναι  και
                                  χρονισμού στον κινητήρα                     εκτός  ζήτησης.  Μεταξύ  των  κινητήρων

                                                                              του VW Golf II (1984-1991) υπάρχουν, τέ-
                                   Ό  οδοντωτός  ιμάντας  κινείται  από  το
                                  στροφαλοφόρο άξονα και συγχρονίζει τη       τοια  παραδείγματα,  συμπεριλαμβανομέ-
                                  διαδρομή μεταξύ των εκκεντροφόρων (ή        νου του βενζινοκινητήρα των 1,8 λίτρων
                                  μόνο ενός εκκεντροφόρου) και του στρο-      με ισχύ 90 PS (και κωδικό RP).
                                  φαλοφόρου άξονα. Ό ιμάντας χρονισμού        Τι αλλάζεται κατά την αλλα-

                                  οδηγεί  επίσης  συχνά  βοηθητικές  μονά-
                                  δες, όπως η αντλία νερού και μερικές φο-    γή του ιμάντα χρονισμού
                                  ρές το υδραυλικό τιμόνι. Ωστόσο, αυτό δε      Συχνά έχει νόημα να αντικατασταθούν
                                  συμβαίνει συχνά στους νεότερους κινητή- και  άλλα  μέρη  με  την  αλλαγή  του  ιμά-
                                                                                                                         S

                                                  ΕΠΕΛΕΞΕ ΝΕΟ ΘΕΜΑ ΑΠΌ ΤΗΝ ΛΊΣΤΑ 48




          #e-agora_proionda_11_2025.indd   48                                                                     1/11/2025   1:24:16 πµ
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53