Page 37 - 10_2024
P. 37
n ΤΕΧΝΙΚΟ Μικρά 2024
Ο κινητήρας πετρελαίου που δημιουργείται μπορεί να φτάσει μέ-
βασίζεται στη συμπίεση του χρι και τα 100 bar. Ό θόρυβος λοιπόν -ή
αλλιώς το «κροτάλισμα»- του diesel κινη-
αέρα για την ανάφλεξη τήρα προέρχεται κυρίως από τη δόνηση
Σε αντίθεση με τους κινητήρες βενζί- των μηχανικών μερών του κινητήρα λό-
νης στους οποίους το μπουζί παρέχει τον γω της υψηλής πίεσης από τη συμπίεση.
σπινθήρα για την ανάφλεξη του μείγμα- Στα πιο πρόσφατα συστήματα πραγματο-
τος βενζίνης-αέρα, ο πετρελαιοκινητή- ποιείται και λίγο νωρίτερα ένας μικροψε-
ρας βασίζεται εξ ολοκλήρου στη συμπί- κασμός καυσίμου, ο οποίος μειώνει τον
εση του αέρα για την ανάφλεξη. Σε έναν θόρυβο.
τετράχρονο πετρελαιοκινητήρα, για την Πιο αποδοτικό καύσιμο το
καλύτερη δυνατή καύση, τα μπεκ ψεκα-
σμού εκτοξεύουν το καύσιμο με πολύ πετρέλαιο από τη βενζίνη
υψηλή πίεση μέσα από πολύ στενές τρύ- Παρά το μειονέκτημα του θορύβου, το
πες. Αυτό γίνεται όταν το έμβολο βρίσκε- diesel υπερισχύει της βενζίνης στον το-
ται στο υψηλότερο σημείο μέσα στον θά- μέα της κατανάλωσης. Θεωρητικά, η από-
λαμο καύσης (βλ. εικόνα παρακάτω). δοση του βενζινοκινητήρα είναι μεγαλύ-
Τελικά γιατί «κροταλίζει» ο τερη σε σύγκριση με τον diesel κινητήρα.
κινητήρας; Στην πράξη όμως συμβαίνει το αντίθετο,
καθώς το πετρέλαιο είναι πιο βραδύκαυ-
Το καύσιμο αναμειγνύεται με τον θερμό στο. Επομένως, η χρήση πετρελαίου συ-
αέρα και αυτοαναφλέγεται, σε περιβάλ- νεπάγεται και μικρότερη κατανάλωση σε
λον που φτάνει τους 2.500 οC. Η πίεση σύγκριση με τη βενζίνη. v
S
37 ΕΠΕΛΕΞΕ ΝΕΟ ΘΕΜΑ ΑΠΌ ΤΗΝ ΛΊΣΤΑΕΠΕΛΕΞΕ ΝΕΟ ΘΕΜΑ ΑΠΌ ΤΗΝ ΛΊΣΤΑΕΠΕΛΕΞΕ ΝΕΟ ΘΕΜΑ ΑΠΌ ΤΗΝ ΛΊΣΤΑ
37
37
#e-agora-themata_10_2024 internet.indd 37 1/10/2024 10:40:31 µµ