Page 39 - 11_2024
P. 39
n ΤΕΧΝΙΚΟ Μικρά 2024
ατμοσφαιρικού αέρα που αναπνέουμε Φίλτρο DPF: Υπάρχει από το
αποτελείται από άζωτο. Το AdBlue έρχεται «Euro 5»
σε επαφή με τα καυσαέρια των κινητήρων
πετρελαίου και είναι πολύ αποτελεσμα- Τέλος, υπάρχει άλλο ένα μέσο για των
τικό, μιας και καταφέρνει να «σκοτώσει» εξαγνισμό των καυσαερίων είναι το φίλτρο
σχεδόν το 85% του NOx που παράγεται κατακράτησης μικροσωματιδίων, ή αλλιώς
από την καύση του μείγματος. Η είσοδος DPF όπως το γνωρίζουμε οι περισσότεροι.
του συγκεκριμένου υγρού σε επιβατικά Η ιστορία του στον χώρο του αυτοκινήτου
αυτοκίνητα ήρθε το 2014 με τις προδια- είναι μεγαλύτερη από το σχετικά πρόσφα-
γραφές εκπομπών ρύπων Euro 6 και υπο- το AdBlue που προαναφέραμε και ξεκίνησε
λογίζεται ότι απαιτούνται περίπου 1-2 λί- περίπου το 2009 με το καθεστώς «Euro 5».
τρα υγρού ανά 1000 χιλιόμετρα. Σήμερα βρίσκεται σε όλα τα σύγχρονα
αυτοκίνητα με κινητήρα πετρελαίου, μοιά-
Καταλύτης SCR: Ελέγχει πόσο ζει εμφανισιακά με «καζανάκι» εξάτμισης
Adblue εισέρχεται στο ρεύμα και συνήθως βρίσκεται πριν από τον SCR
των καυσαερίων καταλύτη. Βασικός του στόχος είναι να κα-
ταπολεμήσει τα μικροσκοπικά σωματίδια
Σε άμεση συνάρτηση με το AdBlue είναι άνθρακα (αιθάλη) που παράγονται και να
ο σύγχρονος καταλύτης SCR. Με τον συ- «λυτρώσει» τους κινητήρες πετρελαίου
γκεκριμένο όρο αναφερόμαστε σε μία δι- από τον μαύρο καπνό που αντικρίζουμε μό-
άταξη που είναι υπεύθυνη για τον έλεγχο λις ένας οδηγός πετρελαιοκίνητου παλαιάς
της εισερχόμενης ποσότητας του AdBlue τεχνολογίας βυθίζει το γκάζι στο πάτωμα.
στο ρεύμα των καυσαερίων, πριν τα δεύ- Μέσα από το μεταλλικό του περίβλημα συ-
τερα καταλήξουν στο περιβάλλον. Μία τυ- ναντάμε ένα κυψελοειδές πορώδες κερα-
πική διάταξη αυτού του είδους αποτελεί- μικό σώμα που έχει την ικανότητα να απο-
ται αρχικά από το θερμαινόμενο δοχείο θηκεύει τον καπνό, μειώνοντας σε μεγάλο
αποθήκευσης του υγρού και μία αντλία βαθμό τις εκπομπές ρύπων. Βέβαια, αυτού
τροφοδοσίας, η οποία μεταφέρει το υγρό του είδους τα φίλτρα δεν έχουν απεριόρι-
μέχρι τη μονάδα ελέγχου (δοσομετρητή) στη χωρητικότητα, με αποτέλεσμα ανά τα-
του συστήματος. Η συγκεκριμένη μονάδα κτά χρονικά διαστήματα να είναι απαραί-
ρυθμίζει, βάσει των καυσαερίων και του τητη η λεγόμενη «αναγέννηση». Η αύξηση
τρόπου λειτουργίας του κινητήρα, την πο- της ροής και θερμοκρασίας των καυσαερί-
σότητα του εισερχόμενου AdBlue. Το συ- ων για μερικά λεπτά είναι αρκετή ώστε το
γκεκριμένο υγρό ψεκάζεται με τη βοήθεια φίλτρο να «ξεμπουκώσει» και να συνεχίσει
ενός μπεκ, το οποίο είναι τοποθετημένο να λειτουργεί φυσιολογικά.
μετά την πολλαπλή εξαγωγής και πριν τον Παρόμοια τακτική βλέπουμε ότι εφαρμό-
καταλυτικό μετατροπέα. Έτσι, όπως ήδη ζεται σιγά-σιγά και στου κινητήρες βενζί-
αναφέραμε, μέσα στον καταλύτη SCR εί- νης, με τα αντίστοιχα φίλτρα GPF. Βέβαια,
ναι εφικτή η μετατροπή έως και του 90% σε αυτή την περίπτωση οι υψηλότερες
των οξειδίων του αζώτου σε αβλαβές άζω- θερμοκρασίες καθιστούν πολύ πιο εύκο-
το και νερό. λη τη διαδικασία της «αναγέννησης». v
S
39 ΕΠΕΛΕΞΕ ΝΕΟ ΘΕΜΑ ΑΠΌ ΤΗΝ ΛΊΣΤΑΕΠΕΛΕΞΕ ΝΕΟ ΘΕΜΑ ΑΠΌ ΤΗΝ ΛΊΣΤΑΕΠΕΛΕΞΕ ΝΕΟ ΘΕΜΑ ΑΠΌ ΤΗΝ ΛΊΣΤΑ
39
39
#e-agora-themata_11_2024 internet.indd 39 31/10/2024 11:31:20 µµ