Page 17 - 12_2024
P. 17
n SERVICE
επιτυγχάνει την υψηλότερη δυνατή από-
δοση «καθαρών» ρύπων. Ό αισθητήρας
λάμδα ουσιαστικά λειτουργεί εποπτικά
σαν ρυθμιστικός μηχανισμός.
Ένας άλλος αισθητήρας λάμδα που χρη-
σιμοποιείται πλέον σε πολλά αυτοκίνητα
είναι ο λεγόμενος διαγνωστικός αισθητή-
ρας. Έχει εγκατασταθεί πίσω από τον κα-
ταλυτικό μετατροπέα και χρησιμοποιείται
για τον έλεγχο των τιμών καυσαερίων, αλ-
λά δεν επηρεάζει τη διαχείριση που κά-
νει ο κινητήρας. Δυστυχώς, ο αισθητήρας
λάμδα είναι ευάλωτος στα σφάλματα. Εάν λυτικό μετατροπέα. Δεν υπάρχει πλέον
ο αισθητήρας λάμδα είναι ελαττωματικός λειτουργικός βενζινοκινητήρας τον συ-
όταν λειτουργεί ως αισθητήρας ελέγχου, γκεκριμένο αισθητήρα.
μπορεί να προκαλέσει αφενός αυξημένη Στους κινητήρες diesel εμφανίστηκε στις
κατανάλωση καυσίμου, αφετέρου μειω- αρχές της δεκαετίας του 2000 με σκοπό
μένη απόδοση του κινητήρα. Επιπροσθέ- συμβάλλει στη συμμόρφωση με τις αντί-
τως, δυσχεραίνει και η ποιότητα των ρύ- στοιχες νόμιμες τιμές εκπομπών. Όι κινη-
πων που εκπέμπει ο κινητήρας. τήρες diesel με αισθητήρες λάμδα έχουν
μεγαλύτερη ανθεκτικότητα στα σφάλμα-
Ρόλος του αισθητήρα λάμδα τα, καθώς οι επιβλαβείς καύσεις μπορούν
να εντοπιστούν και να εξαλειφθούν όταν
Από τα τέλη της δεκαετίας του 1970,
ο αισθητήρας λάμδα χρησιμοποιείται το όχημα ακινητοποιείται. Ό αισθητήρας
όλο και περισσότερο σε βενζινοκινητή- λάμδα ελέγχει επιπροσθέτως τους κατα-
ρες. Η χρήση του αισθητήρα καυσαερί- λυτικούς μετατροπείς αποθήκευσης NOX,
ων σε συνδυασμό με την επιλογή αμόλυ- παρέχει πληροφορίες για τον έλεγχο του
βδης βενζίνης δημιούργησε την ανάγκη καταλυτικού μετατροπέα, ο οποίος πρέπει
κατασκευής του ρυθμιζόμενου καταλυτι- να ανανεώνεται ανά διαστήματα για να δι-
κού μετατροπέα (καταλύτη). Με τη συμ- ατηρηθεί η χωρητικότητά του.
βολή του αισθητήρα λάμδα, το control Οι δύο κατηγορίες των αι-
system του κινητήρα υπολογίζει την πε- σθητήρων
ριεκτικότητα σε οξυγόνο στα καυσαέρια.
Ό ρυθμιστής μείγματος μπορεί να ρυθμί- Όι αισθητήρες λάμδα μπορούν να χωρι-
σει ιδανικά την αναλογία καυσίμου-αέρα στούν σε δύο ομάδες. Από τη μία πλευρά
στην καύση κατά τη διάρκεια ψεκασμού στην ομάδα των μεταβλητών αισθητήρων
βενζίνης από τα μπεκ. Όι τιμές οξυγόνου . Η πιο σύγχρονη παραλλαγή τους ονομά-
στα καυσαέρια πρέπει να προσεγγίζουν ζεται ονομαζόμενος ευρείας ζώνης αισθη-
το μηδέν σε μέγιστο δυνατό βαθμό, κα- τήρας.
θώς το οξυγόνο εμποδίζει τη μείωση των Με τους μεταβλητούς αισθητήρες, που
τοξικών οξειδίων του αζώτου στον κατα- αναφέρονται επίσης ως «δυαδικοί» αι-
17 ΕΠΕΛΕΞΕ ΝΕΟ ΘΕΜΑ ΑΠΌ ΤΗΝ ΛΊΣΤΑ
#e-agora-proionda-all-12_2024.indd 17 5/12/2024 1:49:43 µµ