Page 17 - 12_2024
P. 17

n SERVICE



               επιτυγχάνει  την  υψηλότερη  δυνατή  από-
               δοση  «καθαρών»  ρύπων.  Ό  αισθητήρας
               λάμδα  ουσιαστικά  λειτουργεί  εποπτικά
               σαν ρυθμιστικός μηχανισμός.
                 Ένας άλλος αισθητήρας λάμδα που χρη-
               σιμοποιείται  πλέον  σε  πολλά  αυτοκίνητα
               είναι ο λεγόμενος διαγνωστικός αισθητή-
               ρας. Έχει εγκατασταθεί πίσω από τον κα-
               ταλυτικό  μετατροπέα  και  χρησιμοποιείται

               για τον έλεγχο των τιμών καυσαερίων, αλ-
               λά  δεν  επηρεάζει  τη  διαχείριση  που  κά-
               νει ο κινητήρας. Δυστυχώς, ο αισθητήρας
               λάμδα είναι ευάλωτος στα σφάλματα. Εάν                         λυτικό  μετατροπέα.  Δεν  υπάρχει  πλέον
               ο αισθητήρας λάμδα είναι ελαττωματικός                         λειτουργικός  βενζινοκινητήρας  τον  συ-
               όταν λειτουργεί ως αισθητήρας ελέγχου,                         γκεκριμένο αισθητήρα.
               μπορεί να προκαλέσει αφενός αυξημένη                            Στους κινητήρες diesel εμφανίστηκε στις
               κατανάλωση  καυσίμου,  αφετέρου  μειω-                         αρχές της δεκαετίας του 2000 με σκοπό

               μένη απόδοση του κινητήρα. Επιπροσθέ-                          συμβάλλει στη συμμόρφωση με τις αντί-
               τως, δυσχεραίνει και η ποιότητα των ρύ-                        στοιχες νόμιμες τιμές εκπομπών. Όι κινη-
               πων που εκπέμπει ο κινητήρας.                                  τήρες diesel με αισθητήρες λάμδα έχουν
                                                                              μεγαλύτερη  ανθεκτικότητα  στα  σφάλμα-
               Ρόλος του αισθητήρα λάμδα                                      τα, καθώς οι επιβλαβείς καύσεις μπορούν

                                                                              να εντοπιστούν και να εξαλειφθούν όταν
                 Από  τα  τέλη  της  δεκαετίας  του  1970,
               ο  αισθητήρας  λάμδα  χρησιμοποιείται                          το  όχημα  ακινητοποιείται.  Ό  αισθητήρας
               όλο  και  περισσότερο  σε  βενζινοκινητή-                      λάμδα ελέγχει επιπροσθέτως τους κατα-
               ρες.  Η  χρήση  του  αισθητήρα  καυσαερί-                      λυτικούς μετατροπείς αποθήκευσης NOX,
               ων σε συνδυασμό με την επιλογή αμόλυ-                          παρέχει πληροφορίες για τον έλεγχο του
               βδης βενζίνης δημιούργησε την ανάγκη                           καταλυτικού μετατροπέα, ο οποίος πρέπει
               κατασκευής του ρυθμιζόμενου καταλυτι-                          να ανανεώνεται ανά διαστήματα για να δι-
               κού μετατροπέα (καταλύτη). Με τη συμ-                          ατηρηθεί η χωρητικότητά του.
               βολή  του  αισθητήρα  λάμδα,  το  control                      Οι δύο κατηγορίες των αι-

               system του κινητήρα υπολογίζει την πε-                         σθητήρων
               ριεκτικότητα σε οξυγόνο στα καυσαέρια.
               Ό ρυθμιστής μείγματος μπορεί να ρυθμί-                          Όι αισθητήρες λάμδα μπορούν να χωρι-
               σει ιδανικά την αναλογία καυσίμου-αέρα                         στούν σε δύο ομάδες. Από τη μία πλευρά
               στην καύση κατά τη διάρκεια ψεκασμού                           στην ομάδα των μεταβλητών αισθητήρων
               βενζίνης από τα μπεκ. Όι τιμές οξυγόνου                        . Η πιο σύγχρονη παραλλαγή τους ονομά-
               στα  καυσαέρια  πρέπει  να  προσεγγίζουν                       ζεται ονομαζόμενος ευρείας ζώνης αισθη-
               το μηδέν σε μέγιστο δυνατό βαθμό, κα-                          τήρας.
               θώς το οξυγόνο εμποδίζει τη μείωση των                          Με τους μεταβλητούς αισθητήρες, που
               τοξικών οξειδίων του αζώτου στον κατα-                         αναφέρονται  επίσης  ως  «δυαδικοί»  αι-


                                                   17 ΕΠΕΛΕΞΕ ΝΕΟ ΘΕΜΑ ΑΠΌ ΤΗΝ ΛΊΣΤΑ




          #e-agora-proionda-all-12_2024.indd   17                                                                 5/12/2024   1:49:43 µµ
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22