Page 65 - 04_2025
P. 65
n ΕΛΑΣΤΙΚΑ
ληπτό το πρόβλημα, καθώς προκύπτει
αστάθεια. Αν ο οδηγός νιώθει πως «κά-
τι δεν πάει καλά», μπορεί να το διαπιστώ-
σει αφήνοντας το τιμόνι και να καταλάβει
αν πράγματι το αυτοκίνητο «φεύγει» (και
προς ποια κατεύθυνση), το οποίο θα ση-
μάνει τη ραγδαία μείωση της ασφάλειας
των επιβατών αυτοκινήτου.
Θόρυβοι της ανάρτησης και
τρίξιμο κατά στις στροφές
μαρτυρούν πρόβλημα
Η απουσία ευθυγράμμισης αποφέρει πα-
ρενέργειες και όχι αποκλειστικά στους τρο- σίες όπως η αλλαγή ψαλιδιών, επισκευή
χούς του αυτοκινήτου. Η φθορά που προ- στο σύστημα διεύθυνσης, στις κεφαλές,
κύπτει είναι ανομοιόμορφη, επηρεάζοντας ακόμη κατά την τοποθέτηση διαφορετικών
τα πέλματα των ελαστικών και έχοντας ως ελαστικών ή και ζαντών.
συνέπεια την αύξηση του θορύβου κύλισης.
Με την επιφάνεια επαφής να μην είναι η κα- Οι γωνίες Κάμπερ και Toe
λύτερη δυνατή, η απόσταση πέδησης αυξά- βοηθούν στην αποσαφήνιση
νεται, ενώ καταστρέφονται και τα ελατήρια, της κατάστασης
η ανάρτηση και τα αμορτισέρ. Αντίστοιχα,
εντός της… ζώνης του κινδύνου βρίσκονται Για να αποσαφηνιστεί πως ένα αυτοκίνη-
και τα συστήματα υποβοήθησης, τα οποία εί- το μπορεί να κατευθυνθεί με ακρίβεια, οι
ναι βαθμονομημένα σύμφωνα με τις ρυθμί- τροχοί πρέπει να είναι τόσο όσο το δυνα-
σεις του πλαισίου. Εάν οι παράμετροι αλλά- τόν πιο κάθετοι στο δρόμο, όσο και ευθυ-
ξουν, οι βοηθοί δεν θα μπορούν να εκτελούν γραμμισμένοι παράλληλα μεταξύ τους. Η
σωστά τη δουλειά τους. γωνία που σχηματίζει ο τροχός σχετικά με
Η αστάθεια, το στραβό τιμόνι, οι έντο- την κατακόρυφη ευθεία ονομάζεται «γω-
νοι θόρυβοι της ανάρτησης καθώς και η νία Κάμπερ» (Camber). Εάν το ελαστικό
παραγωγή έντονων ήχων που θυμίζουν πατά στο έδαφος με το εξωτερικό του πέλ-
τρίξιμο κατά την στροφή, μπορεί να μαρ- μα, η γωνία ονομάζεται θετική, ενώ αν το
τυρούν πρόβλημα στην ευθυγράμμιση. εσωτερικό μέρος του πέλματος ακουμπά
Ακόμη, ο έλεγχος των ελαστικών πρέπει το οδόστρωμα, αναφερόμαστε σε αρνη-
να γίνεται τουλάχιστον δύο φορές ετησίως τική γωνία. Όι κατασκευαστές επιλέγουν
και στοιχεία όπως η άνιση φθορά τους, θα κυρίως τη μηδενική γωνία Κάμπερ, ώστε
μπορέσουν να βοηθήσουν τον ιδιοκτήτη να προκύπτει η ομοιόμορφη φθορά του
ενός μοντέλου να αντιληφθεί την ύπαρξη ελαστικού κατά την τριβή.
προβλήματος ή όχι. Τέλος, η ευθυγράμμι- Ακόμη, υπάρχει η «γωνία Toe». Eίναι
ση πρέπει να γίνει και μετά από διαδικα- γωνία που προκύπτει όταν συγκλίνουν οι S
65 ΕΠΕΛΕΞΕ ΝΕΟ ΘΕΜΑ ΑΠΌ ΤΗΝ ΛΊΣΤΑ
#e-agora_proionda_all_04_2025.indd 65 31/3/2025 8:49:37 µµ