Page 11 - e-agora_Proionta_11_2025
P. 11
n SERVICE
είναι κρύος ο κινητήρας μη βιάζεστε να Επειδή πρόκειται για κατασκευές από δι-
πατήσετε το πεντάλ του γκαζιού. αφορετικά υλικά μεταξύ τους, εάν ο κινη-
τήρας δεν προθερμανθεί ομαλά, τα εξαρ-
Στις υψηλές στροφές δημιουρ- τήματα δεν θα έχουν τη δυνατότητα να
γούνται προβλήματα φθοράς διασταλούν ομοιόμορφα και κατά συνέ-
από τη διαστολή των πιστονιών πεια, μπορεί να εμφανίσουν ρωγμές.
Ένας κινητήρας εσωτερικής καύσης, Μια ακόμη αιτία εμφάνισης των ρωγμών
ασχέτως αν τροφοδοτείται με βενζίνη ή μπορεί να είναι η κατά τόπους ανάπτυξη θερ-
πετρέλαιο, αποτελείται από εκατοντάδες μότητας, ένα φαινόμενο το οποίο μπορούμε
εξαρτήματα, το οποίο σημαίνει πως κάθε να εξηγήσουμε με παράδειγμα – ξανά – την
ένα από αυτά, διαστέλλεται με διαφορετι- κυλινδροκεφαλή. Κατά την καύση, ο θάλαμός
κούς ρυθμούς κατά τη διαδικασία θέρμαν- της ζεσταίνεται ταχύτερα από ό,τι το υπόλοιπό
σης. Σε ό,τι αφορά τα πιστόνια, αυτά θερμαί- της. Όι διαφορετικές θερμοκρασίες που επι-
νονται από την καύση η οποία γίνεται στους κρατούν είναι ικανές, έστω και μακροπρόθε-
κυλίνδρους(και κατά συνέπεια διαστέλλο- σμα, να οδηγήσουν σε φθορά του υλικού.
νται, δηλαδή μεγαλώνουν σε περιφέρεια) Μεγάλος σύμμαχος το ζέσταμα
με ταχείς ρυθμούς. Όμως, τα τοιχώματα και η υπομονή
των κυλίνδρων, θέλουν περισσότερο χρό-
νο για τη διαδικασία αυτή, με αποτέλεσμα Πέραν των όσων αναφέραμε νωρίτερα
το λεγόμενο «διάκενο», δηλαδή την από- περί διαστολών υπό υψηλές θερμοκρα-
σταση μεταξύ των πιστονιών και των τοιχω- σίες, υπάρχει ακόμη ένα ζήτημα στους
μάτων του κυλίνδρο, να γίνεται εξαιρετικά κρύους κινητήρες. Το καύσιμο που δεν
μικρή. Αυτή η αντίδραση μπορεί να προ- κατάφερε να καεί και έχει υποστεί συ-
καλέσει προβλήματα στις υψηλές στροφές μπύκνωση στα κρύα τοιχώματα του κυλίν-
του κινητήρα, με τις αυξημένες θερμοκρα- δρου, μετατράπηκε σε σταγονίδια. Αυτού
σίες να δημιουργούν την ακόμη μεγαλύτε- του είδους οι επικαθίσεις προκαλούν φθο-
ρη διαστολή των πιστονιών. Έτσι, το υπερ- ρά τόσο στα -παγωμένα- τοιχώματα, όσο
βολικά μεγάλο μέγεθός τους, προκαλεί την και στο φίλτρο του λαδιού και μιας και μι-
φθορά στις οπές των κυλίνδρων και ζημιές λάμε για αναλώσιμα τμήματα, αυξάνεται η
όπως απώλεια συμπίεσης ή πτώση πιστο- πιθανότητα εμφάνισης κάποιας βλάβης.
νιών, ακόμη και εμπλοκή του εμβόλου. Εν κατακλείδι, τι να κάνετε για να αποφύ-
γετε δυσάρεστες συγκινήσεις; Απλούστατα,
Έντονες διαφορές στη θερμο- επιλέξτε να ζεστάνετε με απαλό τρόπο τον κι-
κρασία της κυλινδροκεφαλής νητήρα. Δείξτε χαλαρότητα και υπομονή: Σκε-
προκαλούν ρωγμές φτείτε τον εαυτό σας, θα αντέχατε να πραγμα-
τοποιείτε σπριντ κάθε φορά που ξεκινάτε να
Και μιλώντας για ζημιές μέσω της δια- κινείστε; Ακόμη και οι κορυφαίοι αθλητές, κά-
στολής, δεν είναι μόνο τα πιστόνια αυτά τα νουν ζέσταμα πρωτού κληθούν για τους αγώ-
οποία μπορεί να προκαλέσουν προβλήμα- νες. Όπως εμείς οι άνθρωποι δε θέλουμε να
τα. Μεταξύ της κυλινδροκεφαλής και του «καούμε», το ίδιο ισχύει με τον κινητήρα, δεν
μπλοκ του κινητήρα, βρίσκεται η φλάντζα. «καρφώνουμε» το πόδι στο γκάζι. v S
11 ΕΠΕΛΕΞΕ ΝΕΟ ΘΕΜΑ ΑΠΌ ΤΗΝ ΛΊΣΤΑ
#e-agora_proionda_11_2025.indd 11 1/11/2025 1:22:59 πµ

