Page 21 - 1-9-22
P. 21
n ΣΥΝΘΕΤΙΚΑ ΚΑΥΣΙΜΑ ΚΑΙ ΚΙΝΗΤΗΡΕΣ
ΕΣΩΤΕΡΙΚΗΣ ΚΑΥΣΗΣ
Τα eFu- ηλεκτρισμού, εξ’ ου και το «e» στο όνομα. Ό
els είναι ηλεκτρισμός χρησιμοποιείται για την παραγω-
σχεδιασμένα γή υδρογόνου και τελικά συνθετικού καυσί-
στο
εργαστήριο μου σε μια διαδικασία πολλαπλών σταδίων,
έτσι ώστε να έτσι ώστε να προκύψει ένα κλιματικά ουδέτε-
ομοιάζουν ρο υγρό καύσιμο, το οποίο θα μπορεί να συμ-
με τα ορυκτά
καύσιμα. βάλει σημαντικά στην επίτευξη των στόχων
Είναι προστασίας του κλίματος. Αυτό βέβαια προϋ-
όμως πιο ποθέτει ότι η ηλεκτρική ενέργεια που χρησι-
«πράσινα» μοποιείται πρέπει να είναι «πράσινη», δηλαδή
αιολική ή ηλιακή. Με τα eFuels θα μπορεί να
θα μπορούν να κυκλοφορούν νόμιμα στους λειτουργήσει οποιοσδήποτε κινητήρας εσωτε-
δρόμους. Δηλαδή, η κλασική βενζίνη, το πε- ρικής καύσης. Τα συνθετικά καύσιμα θα μπο-
τρέλαιο και το αέριο θα μας χαιρετίσουν, αλ- ρούν να διατίθενται ως «e-Βενζίνη», «e-Πε-
λά ίσως τελικά υπάρχει μια πίσω πόρτα ανοι- τρέλαιο» ή «e-Κηροζίνη» και να αξιοποιούν
κτή για τους θερμικούς κινητήρες. τις υπάρχουσες υποδομές μεταφοράς καυσί-
Σίγουρα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αποτε- μων, από τα δεξαμενόπλοια και τις αποθήκες
λούν μια εναλλακτική λύση. Τι γίνεται όμως μέχρι τα πρατήρια καυσίμων.
με τα εκατομμύρια των κινητήρων εσωτερι-
κής καύσης που κυκλοφορούν και που θα Πόσο πράσινα είναι τα eFuels
χρησιμοποιούνται για πολλά χρόνια ακόμα; Όι επικριτές των eFuels λένε ότι δεν εί-
Θα μπορούσαν απλά να μετατραπούν σε κι- ναι αρκετά αποτελεσματικά ώστε να είναι
νητήρες μηδενικών εκπομπών; «πράσινα». Για παράδειγμα, η ενέργεια που
Την απάντηση σε αυτό προσφέρουν τα απαιτείται για να παραχθεί eFuel που θα με-
eFuels. Χρησιμοποιώντας τα, κάθε βενζι- τακινήσει ένα αυτοκίνητο 100 χιλιόμετρα,
νοκινητήρας ή πετρελαιοκινητήρας θα μπο- θα μας έδινε 700 χιλιόμετρα αυτονομίας
ρεί να είναι κλιματικά ουδέτερος, υπό την σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο με μπαταρία,
προϋπόθεση ότι αυτά τα συνθετικά καύσι- αφού η απόδοση των eFuels είναι στο 15%
μα παράγονται με βιώσιμο τρόπο. Ας δού- περίπου, ενώ αυτή των ηλεκτρικών αυτοκι-
με λοιπόν πώς λειτουργούν τα eFuels, πόσο νήτων περίπου στο 80%.
κοστίζουν και πώς πάνε τα αυτοκίνητα που Όι υποστηρικτές των eFuels αντιτείνουν
τα χρησιμοποιούν – γενικά ας δούμε τα πλε- ότι η απόδοση δεν είναι τόσο καθοριστικός
ονεκτήματα και τα μειονεκτήματά τους. παράγοντας – δεδομένου ότι η ηλιακή και
Τι είναι τα eFuels; αιολική ενέργεια που χρησιμοποιείται πα-
ράγεται ούτως ή άλλως. Τα συνθετικά καύ-
Το όνομά τους ακούγεται μοντέρνο: eFuels. σιμα πρέπει να παράγονται όπου υπάρχει
Δηλαδή, ηλεκτρικά καύσιμα. Βέβαια ο ανε- άφθονος ήλιος και άνεμος – ας πούμε στην
φοδιασμός με eFuels δε γίνεται με πρίζα, αλ- Αφρική. Επιπλέον τα eFuels έχουν ενεργει-
λά με αντλία, όπως και τα συμβατικά καύσι- ακή πυκνότητα μεγαλύτερη των μπαταριών
μα – αλλά η παραγωγή τους απαιτεί τη χρήση που χρησιμοποιούνται στην ηλεκτροκίνη-
S S
21 ΕΠΕΛΕΞΕ ΝΕΟ ΘΕΜΑ ΑΠΌ ΤΗΝ ΛΙΣΤΑ
#e-agora-themata-09-22 new.indd 21 2/9/2022 3:16:19 μμ