Page 24 - 1-9-22
P. 24

n n n                          n ΣΥΝΘΕΤΙΚΑ ΚΑΥΣΙΜΑ ΚΑΙ ΚΙΝΗΤΗΡΕΣ
                                                     ΕΣΩΤΕΡΙΚΗΣ ΚΑΥΣΗΣ

                          Οι                                                  μαζικά τους καταναλωτές. Προς το παρόν η
                αεροπορικές                                                   παραγωγή τους υπό εργαστηριακές συνθήκες
                   εταιρείες                                                  δεν επιτρέπει στην τιμή τους να πέσει κάτω από
                  θέλουν να
                μεταβούν σε                                                   4,5 ευρώ ανά λίτρο – επομένως ακόμα δεν εί-
               κηροζίνη που                                                   ναι ανταγωνιστικά των ορυκτών καυσίμων σε
               θα παράγεται                                                   οικονομικό επίπεδο. Αν τα eFuels ξεκινήσουν
                  με βιώσιμο
                       τρόπο                                                  να παράγονται σε ευρεία κλίμακα και βελτιστο-
                                 Porsche και άλλοι εταίροι φτιάχνουν ένα πι-  ποιηθεί η παραγωγή, οι τιμές αναμένονται να

                                 λοτικό εργοστάσιο για την παραγωγή συνθε-    πέσουν. Εκτιμάται πως μέχρι το 2026, στην κα-
                                 τικών καυσίμων.                              λύτερη των περιπτώσεων, η τιμή ανά λίτρο θα
                                   «Τα εγκαίνια έχουν γίνει και από το 2022   έχει πέσει στα 1,6 ευρώ. Μέχρι το 2030 η τιμή
                                 θα αποστέλλονται στην Ευρώπη 130.000 λί-     θα μπορούσε να φτάσει στο ένα ευρώ, σύμ-
                                 τρα συνθετικού καυσίμου ετησίως», λέει ο     φωνα με αισιόδοξες προβλέψεις. Αυτό θα τα
                                 Speith. Από το 2026 ο αριθμός θα ανέβει      κάνει  ανταγωνιστικά  με  τα  ορυκτά  καύσιμα.
                                 στα 550 εκατομμύρια λίτρα ετησίως.           Μέχρι τότε, τα eFuels θα προστίθενται σταδια-
                                                                              κά στα ορυκτά καύσιμα που θα προσφέρονται.
                                 Πώς παράγονται τα eFuels;                    Ποια μεταφορικά μέσα μπο-


                                   Και πώς παράγονται; «Πρώτον, χρησιμο-      ρούν να χρησιμοποιούν συν-
                                 ποιούμε αιολική ενέργεια για να διασπάσου-
                                 με μέσω ηλεκτρόλυσης το νερό σε οξυγόνο      θετικά καύσιμα;
                                 και υδρογόνο», λέει ο Speith. «Κατόπιν, μέ-    Στις  μέρες  μας  η  αεροπλοΐα  προσπαθεί
                                 σω μιας διαδικασίας πολλών επιπέδων πα-      επίσης  να  βρει  πιο  «πράσινα»  καύσιμα  το
                                 ράγεται βενζίνη».                            συντομότερο δυνατό. Όπως και τα αυτοκί-

                                   Το  εργοστάσιο  στη  Χιλή  είναι  μια  αρχή.   νητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης, έτσι
                                 Σύμφωνα  με  τον  Speith:  «παρόλο  που  τα   και τα αεροσκάφη μπορούν να ανεφοδιάζο-
                                 eFuels θα έχουν σημαντική συνεισφορά στη     νται με βιώσιμα καύσιμα. Η Lufthansa  εί-
                                 μείωση των εκπομπών, η αμιγώς ηλεκτρική      ναι πρωτοπόρος σε αυτό, αφού χρησιμοποι-
                                 κίνηση θα κυριαρχήσει στην αγορά αυτοκι-     εί ήδη 10.000 τόνους ετησίως. Θεωρητικά,
                                 νήτου σε χώρες όπως η Γερμανία στο μέλ-      αυτό αρκεί για 100 υπερατλαντικές πτήσεις.
                                 λον. Σε αρκετές άλλες περιοχές, αλλά και     Μπορεί να φαίνεται πολύ, αλλά δεν είναι –
                                 σε εφαρμογές όπως η ναυσιπλοΐα και η αε-     για αυτό και ο Carsten Spohr, αφεντικό της
                                 ροπλοΐα όμως, η ηλεκτροκίνηση δε μπορεί      εταιρείας,  ζήτησε  σημαντική  αύξηση  στην
                                 να εφαρμοστεί ακόμα. Όπότε τα συνθετικά      παραγωγή βιώσιμων καυσίμων. Η Διεθνής

                                 καύσιμα θα συμβάλλουν στη μείωση εκπο-       Ένωση Αεροπορίας (ΙΑΤΑ) κινείται προς την
                                 μπών του διοξειδίου του άνθρακα».            ίδια κατεύθυνση. Μέχρι το 2030 η αεροπο-

                                 Πόσο θα κοστίζουν τα eFuels;                 ρική βιομηχανία θα πρέπει να προμηθεύε-
                                                                              ται το 2% των καυσίμων της από βιώσιμες
                                   Μέχρι τώρα τα συνθετικά καύσιμα παράγο- πηγές. Αυτό σημαίνει ότι θα απαιτούνται πε-

                                 νται σε μικρά, πιλοτικά εργοστάσια και ακόμα  ρίπου 200.000 τόνοι «πράσινης» κηροζίνης
                                 απέχουν από το να φτάσουν να προμηθεύουν  ετησίως. v


                                                  ΕΠΕΛΕΞΕ ΝΕΟ ΘΕΜΑ ΑΠΌ ΤΗΝ ΛΙΣΤΑ 24




          #e-agora-themata-09-22 new.indd   24                                                                    2/9/2022   3:16:35 μμ
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29