Page 24 - 1-9-22
P. 24
n n n n ΣΥΝΘΕΤΙΚΑ ΚΑΥΣΙΜΑ ΚΑΙ ΚΙΝΗΤΗΡΕΣ
ΕΣΩΤΕΡΙΚΗΣ ΚΑΥΣΗΣ
Οι μαζικά τους καταναλωτές. Προς το παρόν η
αεροπορικές παραγωγή τους υπό εργαστηριακές συνθήκες
εταιρείες δεν επιτρέπει στην τιμή τους να πέσει κάτω από
θέλουν να
μεταβούν σε 4,5 ευρώ ανά λίτρο – επομένως ακόμα δεν εί-
κηροζίνη που ναι ανταγωνιστικά των ορυκτών καυσίμων σε
θα παράγεται οικονομικό επίπεδο. Αν τα eFuels ξεκινήσουν
με βιώσιμο
τρόπο να παράγονται σε ευρεία κλίμακα και βελτιστο-
Porsche και άλλοι εταίροι φτιάχνουν ένα πι- ποιηθεί η παραγωγή, οι τιμές αναμένονται να
λοτικό εργοστάσιο για την παραγωγή συνθε- πέσουν. Εκτιμάται πως μέχρι το 2026, στην κα-
τικών καυσίμων. λύτερη των περιπτώσεων, η τιμή ανά λίτρο θα
«Τα εγκαίνια έχουν γίνει και από το 2022 έχει πέσει στα 1,6 ευρώ. Μέχρι το 2030 η τιμή
θα αποστέλλονται στην Ευρώπη 130.000 λί- θα μπορούσε να φτάσει στο ένα ευρώ, σύμ-
τρα συνθετικού καυσίμου ετησίως», λέει ο φωνα με αισιόδοξες προβλέψεις. Αυτό θα τα
Speith. Από το 2026 ο αριθμός θα ανέβει κάνει ανταγωνιστικά με τα ορυκτά καύσιμα.
στα 550 εκατομμύρια λίτρα ετησίως. Μέχρι τότε, τα eFuels θα προστίθενται σταδια-
κά στα ορυκτά καύσιμα που θα προσφέρονται.
Πώς παράγονται τα eFuels; Ποια μεταφορικά μέσα μπο-
Και πώς παράγονται; «Πρώτον, χρησιμο- ρούν να χρησιμοποιούν συν-
ποιούμε αιολική ενέργεια για να διασπάσου-
με μέσω ηλεκτρόλυσης το νερό σε οξυγόνο θετικά καύσιμα;
και υδρογόνο», λέει ο Speith. «Κατόπιν, μέ- Στις μέρες μας η αεροπλοΐα προσπαθεί
σω μιας διαδικασίας πολλών επιπέδων πα- επίσης να βρει πιο «πράσινα» καύσιμα το
ράγεται βενζίνη». συντομότερο δυνατό. Όπως και τα αυτοκί-
Το εργοστάσιο στη Χιλή είναι μια αρχή. νητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης, έτσι
Σύμφωνα με τον Speith: «παρόλο που τα και τα αεροσκάφη μπορούν να ανεφοδιάζο-
eFuels θα έχουν σημαντική συνεισφορά στη νται με βιώσιμα καύσιμα. Η Lufthansa εί-
μείωση των εκπομπών, η αμιγώς ηλεκτρική ναι πρωτοπόρος σε αυτό, αφού χρησιμοποι-
κίνηση θα κυριαρχήσει στην αγορά αυτοκι- εί ήδη 10.000 τόνους ετησίως. Θεωρητικά,
νήτου σε χώρες όπως η Γερμανία στο μέλ- αυτό αρκεί για 100 υπερατλαντικές πτήσεις.
λον. Σε αρκετές άλλες περιοχές, αλλά και Μπορεί να φαίνεται πολύ, αλλά δεν είναι –
σε εφαρμογές όπως η ναυσιπλοΐα και η αε- για αυτό και ο Carsten Spohr, αφεντικό της
ροπλοΐα όμως, η ηλεκτροκίνηση δε μπορεί εταιρείας, ζήτησε σημαντική αύξηση στην
να εφαρμοστεί ακόμα. Όπότε τα συνθετικά παραγωγή βιώσιμων καυσίμων. Η Διεθνής
καύσιμα θα συμβάλλουν στη μείωση εκπο- Ένωση Αεροπορίας (ΙΑΤΑ) κινείται προς την
μπών του διοξειδίου του άνθρακα». ίδια κατεύθυνση. Μέχρι το 2030 η αεροπο-
Πόσο θα κοστίζουν τα eFuels; ρική βιομηχανία θα πρέπει να προμηθεύε-
ται το 2% των καυσίμων της από βιώσιμες
Μέχρι τώρα τα συνθετικά καύσιμα παράγο- πηγές. Αυτό σημαίνει ότι θα απαιτούνται πε-
νται σε μικρά, πιλοτικά εργοστάσια και ακόμα ρίπου 200.000 τόνοι «πράσινης» κηροζίνης
απέχουν από το να φτάσουν να προμηθεύουν ετησίως. v
ΕΠΕΛΕΞΕ ΝΕΟ ΘΕΜΑ ΑΠΌ ΤΗΝ ΛΙΣΤΑ 24
#e-agora-themata-09-22 new.indd 24 2/9/2022 3:16:35 μμ